Mergi la conţinutul principal

Bugetare participativă 2024: continuăm cu bugetarea participativă!

Primăria Miercurea-Ciuc îi invită din nou pe locuitorii municipiului să decidă soarta sumei de 500 de mii de lei. Ideile pentru bugetul participativ pot fi trimise până pe 5 mai, iar în prima parte a lunii iunie se va putea vota pentru proiectele care au fost cele mai populare. Persoanele fizice și juridice care aplică pentru finanțare de cel mult 100 de mii de lei se pot aștepta la realizarea ideilor lor în 2025. Am adunat cele mai importante informații din regulament, pe care merită să le țineți minte atât ca aplicant, cât și ca votant.

În Miercurea-Ciuc, locuitorii au avut pentru prima dată ocazia să „aibă o voce” în dezvoltarea orașului în 2022. Atunci a fost pentru prima dată când administrația locală a alocat 500 de mii de lei din fondul de dezvoltare pentru proiecte propuse de persoane fizice, organizații non-guvernamentale, cluburi sportive sau societăți comerciale și le-au clasificat în funcție de voturile locuitorilor. Cu doi ani în urmă, finanțările au fost acordate pentru proiecte care dezvoltau locurile de joacă, rastelele pentru biciclete, terenurile de plimbare pentru câini și un proiect pentru amenajarea parcului Calisthenics.

Realizarea acestor proiecte este un proces de învățare: acordăm mai multă atenție proceselor implicate în planificarea, autorizarea și întabularea terenurilor, deoarece acestea sunt motivele pentru care încă avem restanțe din 2022. Anul trecut, alte cinci proiecte civile au primit finanțare, și de această dată au ieșit la suprafață probleme care nu fuseseră ridicate înainte.

Toate acestea însă nu ne deviază de la drum: chiar dacă proiectele civice se dezvoltă încet, ele arată cu adevărat ce idei și așteptări au locuitorii orașului.

Calendarul de bugetare participativă pentru anul 2024 este următorul:

· 9 aprilie – 5 mai 2024: Depunerea propunerilor de proiecte conform formularului.

· 6 mai – 30 mai 2024: Analiza și evaluarea proiectelor depuse.

· 31 mai – 16 iunie 2024: Proiectele depuse sunt supuse votului cetățenilor.

· 17 iunie – 24 iunie 2024: Validarea voturilor.

· 25 iunie 2024: Anunțarea proiectelor câștigătoare

Depunerea ideilor de proiect se face online, iar în caz de nevoie, se poate solicita ajutorul personalului Primăriei. Formularul Google necesar pentru înregistrare conține un set de întrebări. Dacă aplicantul oferă răspunsuri satisfăcătoare la acestea, cu siguranță ideea sa va concura în fața comisiei de evaluare. În linii mari: este necesară o adresă, furnizarea datelor de identificare (locul, fotografii etc.), o descriere detaliată și o estimare a bugetului pentru proiectul propus. Primăria poate aloca cel mult 100 de mii de lei pentru fiecare idee, suma totală trebuie să includă TVA.

Comisia creată pentru analiza ideilor de proiecte examinează în detaliu fezabilitatea. Un aspect important și în acest an este că ideile care fac obiectul unui proiect municipal în desfășurare sau planificat nu vor fi incluse în competiție.

Votul va avea loc într-o singură rundă. Una dintre lecțiile învățate în anii precedenți este că nu mai este necesară o a doua rundă de votare. Pentru a vota, este necesară furnizarea CNP-ului și fiecare votant poate acorda un singur vot pentru un singur proiect.

După validarea voturilor, pe 25 iunie vor fi anunțate rezultatele.